‘Ik hoef nooit meer achterom te kijken’

Het portret van ex-topsportster Hinkelien Schreuder

Hinkelien

Bepakt met een camera- en statieftas loop ik op het zwembad af. Pieter van den Hoogenband zwemstadion staat prominent op de voorkant. Hier moet het zijn. Bij de draaideuren zie ik twee dames van de Nederlandse zwemploeg in gesprek met Hinkelien. Ik loop door de draaideur en bedenk me dat Hinkelien nog heel dicht bij haar sport staat. Dat lijkt me moeilijk. Terwijl deze gedachte door mijn hoofd dwaalt, neemt Hinkelien afscheid van de meiden. “Ze gaan op trainingskamp. Naar Thailand”, vertelt ze. Ik vraag of ze dat niet moeilijk vindt. Hinkelien fronst even, maar tegelijkertijd vormt zich een glimlach rond haar mond. “Natuurlijk wel. Maar ik heb zelf ook genoeg van dat soort reizen meegemaakt.” Al lopend naar het wedstrijdbad, waar het interview zal plaatsvinden, steekt Hinkelien geregeld haar hand op naar bekenden. Zelfs haar huidige werkplek bevindt zich in het zwembad. Terwijl mijn vragen tijdens het interview vloeiend overlopen in Hinkeliens antwoorden, blijft bij mij die ene vraag rijzen. Hoe kun je afscheid nemen van je sport als je er nog zoveel mee te maken hebt? “Ik kan dat omdat ik wist dat ik er klaar voor was. Ik was klaar om te stoppen.”

Bekijk het filmpje hieronder en zie waarom Hinkelien klaar was om te stoppen met topsport.

Foto’s en video’s: RTV Oost, zwemsitenl, archief Hinkelien en eigen beelden.

